Newsletter
Newsletter z 31 lipca- [Popularnonaukowe] Powstanie Warszawskie. Tom II. Komiks paragrafowy — już wyszedł!
Może pamiętacie, jak w październiku pisałem Wam, że zostałem współautorem scenariusza edukacyjnego komiksu paragrafowego "Powstanie Warszawskie", a w lutym podrzucałem Wam parę wybranych kadrów. Od dziś można go już nabyć drogą kupna ;)
Jeśli lubię gry paragrafowe lub interesujecie się historią, to serdecznie Was do tego zachęcam. Uważam, że wyszło nam całkiem solidnie.
W ramach naszej opowieści możecie wcielić się w role 17-letniej Zosi ps. „Oczko” i 15-letniego Janka ps. „Wydra”. Oraz przebyć z nimi szlak Powstania Warszawskiego, w tym tomie od walk na Woli i zdobycia obozu na Gęsiówce do walk na Lesznie i zdobycia PASTy. W ramach komiksu znajdziecie liczne zagadki, oraz dość rozbudowaną edukującą historię pokazującą lepsze i gorsze strony tych dni.
Trzeci tom jest już w rysowaniu, na jego okładce znajdziecie już moje nazwisko ;)
Specjalne podziękowania dla Witolda Janika, który wciągnął mnie do tego projektu i go nadzoruje, Biura Edukacji Narodowej IPN, Macieja Czaplińskiego z https://www.artsun.pl/ oraz twórcy ilustracji — Romana Kucharskiego - https://www.romankucharski.eu/.
https://ipn.gov.pl/pl/publikacje/komiksy/188515,Powstanie-Warszawskie-Tom-II-Komiks-paragrafowy.html
Newsletter z 3 lipca- [RPG] [Popularnonaukowe] Kolejne trzy scenariusze fabularne do pobrania
Zapraszam Was do zapoznania się z kolejnymi trzema scenariuszami.
"Kobieta z K2" opartą o niezwykłą wyprawę Wandy Rutkiewicz
"Pod niebem żywych" inspirowane historią Władysława Bartoszewskiego
"Dom kalek" opowiadający o życiu w szkole Marii Grzegorzewskiej
https://www.zdeterminowani.org/strona-g%C5%82%C3%B3wna/scenariusze
Newsletter z 7 czerwca- [RPG] [Popularnonaukowe] Zdeterminowani! Ludzie wielkości!
Po kolejnej przerwie mam dla Was nowości z kategorii zarówno rpg jak i popularnonaukowe.
Wraz z Katarzyną Jankiewicz, Katarzyną Karpińską oraz Przemysławem Mrówką przygotowaliśmy dla Was (z poślizgiem) cykl 9 scenariuszy fabularnych: rpgowych oraz freeformów, poświęconych Patronom Roku 2022. Zapraszamy do śledzenia fanpejdża. Pojawiają się tam obecnie zajawki materiałów, a w drugiej połowie czerwca pojawią się tam scenariusze.
Newsletter z 16 marca - [Popularnonaukowe] Podcast Historyczne systemy pieniężne, cz 3. Oraz parę zapowiedzi.
Trzecia (i ostatnia) część wędrówki po historii pieniądza już gotowa:
https://nerdynoca.pl/.../historyczne-systemy-pieniezne.../
Ciekawostki lokalne! Persja, Japonia, Chiny, Ameryki! Największe patologie dziejów gospodarczo-finansowych! A to wszystko u Nerdy Nocą oraz Kaja Mikoszewska.
(Napisy na jutubie -- będą. Do pierwszej części już są, do drugiej jeszcze powstają).
Już niedługo pojawią się nagrania z omówieniem Wielkiej Wojny na Bliskim Wschodzie, a dokładniej to Brytyjskiej polityki bliskowschodniej 1914-23. Niedługo nagrywany będzie najpewniej - chyba, że pojawią się perturbacje - cykl historii piractwa.
Zapraszam do kontaktu, do pozostawienia uwag, udostępniania nagrania i Waszych przemyśleń, jeśli macie chęć i możliwość - do postawienia kawy na BuyCoffie. Linki w stopce.
Przypomnienie: To będzie aktywny sezon. Docieranie do ludzi jest trudne, dlatego pamiętajcie, że jeśli wiecie, że ktoś może być zainteresowany, zaproście go na ten newsletter. Możecie go też udostępnić jeśli macie taką wolę :) https://forms.gle/m1MDHJ487ojY7kgv8
Idę dalej chorować.
Newsletter z 27 lutego - [Popularnonaukowe] Podcast Historyczne systemy pieniężne, cz 2.
Chwilka minęła, ale mam dla Was dzięki ciężkiej pracy Kaja Mikoszewska drugą część (z trzech) wideo-wędrówek po pieniądzach w serii Nerdy Nocą Na Lewo!
Gościem specjalnym jest Przemysław Mrówka
1. https://nerdynoca.pl/.../historyczne-systemy-pieniezne.../
2. https://nerdynoca.pl/.../historyczne-systemy-pieniezne.../
W tej części między innymi:
czym zaowocowały Wielkie Odkrycia Geograficzne,
jakie nowe monety weszły do obiegu,
co to w zasadzie jest banknot,
co nam dała Era Wielkich Długów,
wszystko okraszone kontekstem geopolitycznym.
Gość specjalny Przemysław Mrówka opowiada także o inflacji i hiperinflacji.
Wszystkie odcinki podcastu Nerdy Nocą i wideo-spotkań pod hasłem Nerdy Nocą Na Lewo można znaleźć tutaj: https://nerdynoca.pl
Część trzecia, z ciekawostkami i anomaliami, idzie niniejszym na warsztat. Miłego oglądania!
ps: zachęcam do słania i udostępniania dalej :)
pozdrawiam
Newsletter z 26 października - [Popularnonaukowe] Komiks paragrafowy o Powstaniu Warszawskim oraz ogłoszenia.
Cześć,
jeśli chodzi o moją działalność popularnonaukową to długo nie pisałem. Ot zima zmroziła nie tylko kałużę. Pewnie część z Was zapomniała, że się tu zapisała ;)
Ale za to będę w najbliższym czasie miał dla Was cały pakiet informacji różnego typu.
Zacznijmy jednak od bieżącego newsa.
Pracuje obecnie przy projekcie scenariusza edukacyjnego komiksu paragrafowego "Powstanie Warszawskie" (tomy nr 2-5), który ukazuje się nakładem Instytut Pamięci Narodowej. Scenariusz tomu 2, do którego w pewnym biegu dołączyłem, jest już w rysowaniu, tymczasem pracujemy nad tomem 3. Mam dla Was wycinek recenzji wewnętrznej oraz trochę gotowych grafik. Będę dawał Wam znać, jak rozwija się projekt.
Specjalne podziękowania dla Witolda Janika, który wciągnął mnie do tego projektu i go nadzoruje, Biura Edukacji Narodowej IPN, Macieja Czaplińskiego z https://www.artsun.pl/ oraz twórcy ilustracji - Romana Kucharskiego - https://www.romankucharski.eu/.
Co będę miał dla Was w najbliższym czasie?
1. Patroni Roku 2022 Fundacji Lotto, czyli cykl dziewięciu scenariuszy rpg i freeformów dotyczących osób wskazanych przez Sejm RP jako patronów minionego roku.
https://www.fundacjalotto.pl/patroni-roku/
Zajawka już niedługo.
2. Kolejne części nagrać z cyklu Historia Pieniądza, realizowanych w ramach Nerdów Nocą na Lewo. Gościem specjalnym był Przemysław Mrówka. Po dłuższej przerwie obiektywnej na kanale pojawią się kolejne nagrania, w tym części 2 oraz 3, oraz nagrania poświęcone I wojnie światowej na Bliskim Wschodzie.
Tymczasem podrzucam link do części pierwszej, dla przypomnienia.
Zachęcam do podawania dalej jeśli się Wam spodoba oraz udostępniania :)
W ogóle zaś zachęcam do nagrań i zwłaszcza podcastów https://nerdynoca.pl/ - mają mnóstwo wartościowych i przystępnie prezentowanych nagrań na wiele tematów. Warto.
3. Być może wraz z wiosną uda mi się ruszyć nagrywanie cyklu o historii piractwa.
W kontakcie.
Andrzej
Newsletter z 18 września -[RPG][Popularnonaukowe]
Cześć,
i kolejny raz jak widzicie rpgi i popularnonaukowość zlały się w jedno.
Jako Stowarzyszeniu Liveform otrzymaliśmy grant od Fundacji Lotto w ramach funduszu Patroni Roku. Został on ogłoszony w związku z ustanowieniem przez Sejm i Senat Rzeczypospolitej Polskiej patronów roku 2022. No ja wiem, że trochę późno. W każdym razie będziemy go realizować wraz z Hermioną i Przemysławem Mrówką.
Otrzymaliśmy fundusze na stworzenie edukacyjnych scenariuszy rpg na temat życia, postaw oraz czasów tegorocznych Patronów, którymi są: Maria Grzegorzewska; Maria Konopnicka; Ignacy Łukasiewicz; Józef Mackiewicz; Wanda Rutkiewicz; Józef Wybicki; Władysław Bartoszewski; Bronisław Geremek; Bruno Schulz.
Projekt realizowany będzie w sieci, celem jak najłatwiejszego uzyskania możliwie szerokiego dostępu odbiorców projektu. Gotowe scenariusze będą umieszczone na dedykowanej stronie internetowej, następnie zaś promowane poprzez partnerów medialnych, kanały na portalach społecznościowych oraz licznie istniejące w Polsce grupy hobbystyczne powiązane z tematem gier fabularnych.
Będę Was informował o postępie prac :)
ps: gdy będziemy robić betatesty dam Wam znać. A tymczasem czekamy na wyniki reszty grantów.
pozdrawiam
Andrzej
Newsletter z 7 września -[RPG] Materiały.
Cześć,
mam dla Was materiały, które mogą się Wam przydać. Szczególnie przydatne mogą być w ramach dłuższych kampanii dowolnego settingu i świata. Zdarza się Wam, że gracze chcą zainwestować pieniądze i coś zarobić? Przydało by się to rozstrzygnąć jakąś mechaniką, a system tego nie wspiera? A może nawet chcielibyście, by było to logiczne, sensowne i oparte w procesach istniejących realnie (zainspirowanych historycznie?)
Mam coś dla Was. Tabele powstały w ramach materiałów do długiej, 100 sesyjne i trzy letniej kampanii Ars Magiki. Link, gdyby ktoś chciał doczytać: https://en.wikipedia.org/wiki/Ars_Magica
Trzy tabele, które mogą posłużyć Wam w całości.
W wersji startowej są one dopasowane do XIII wiecznej Europy, ale dostosujecie do czegokolwiek, nawet SF i statków kosmicznych. Czasem jednostki czasu zamienią się na dni, godziny lub lata. Ale efekt będzie ten sam.
Pozwólcie, że omówię je po kolei.
Tabela 1, tytuł Italia:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qjgajDK5EJVlCXIW7XQ5AzG7yLJrUg0iK6Wwtkm4fJk/edit?usp=sharing
Powstała by podsumować prosty, niezbyt trudny handel na mocno uczęszczanych trasach. Oryginalnie obejmuje Via Francigena, czyli trasę prowadzącą z Angielskiego Canterbury do Rzymu. Dla kupca jakieś dwanaście tygodni, czyli kwartał. Jest to wygodne o tyle, że pozwala rozliczać kolejne podróże w sensownym okresie czasu. Trasa ma bazowe bezpieczeństwo 4, czyli w zasadzie bezpieczna trasa.
Bezpieczeństwo bazowe dwa służy jako podstawa do rzutów na rozstrzyganie problemów po drodze. Jak zobaczycie w legendzie pliku można je zwiększyć, wykupując się, czyli dając łapówki: panom i zbójom (w innych wersjach zależnie co stanowi zagrożenie w danym regionie lub może dać bezpieczeństwo: chrześcijanie, muzułmanie, piraci, orkowie, łupieżcza horda etc etc). Każdy zakup podnosi bezpieczeństwo o x i dodaje koszt y, który zapisujemy w okienku modyfikator zysku. Możemy też podjąć ryzykowne decyzje (nielegalne towary, niebezpieczne towary, ryzykowne skróty drogi, które nie skrócą podróży, ale za to zmniejszą szanse na zgon). Mamy zapisane? To jeszcze przeliczamy sobie na wozy, aby było jak je tracić. Jeden wóz to w przeciętnym losowym towarze którego nie określamy ok 10 funtów srebra (40 srebrnych monet, 1000 denarów, 10 złotych monet… suma zauważalna, ale dostępna).
Przechodzimy do zakładki testów.
Podróż trwa 12 tygodni. Odpalamy internetowy generator rzutów i wykonujemy 12 testów k100. Jeśli wyjdzie poniżej 15, dopasowujemy cyfrę do zagrożenia.
Po tym rozstrzygamy zagrożenia. Bierzemy bazowe bezpieczeństwo plus modyfikatory wskazane w opisie i rzucamy k10. Patrzymy czy zdaliśmy i na skutek. Liczymy czy były straty w ładunku, zapisujemy kwotę straty w polu modyfikatora, sumując straty z kosztem dodatkowych wybranych opcji. Na przykład straciliśmy 2 wozy, wykupiliśmy się tylko zbójcom za 1 funt, czyli wpisujemy w modyfikator -11.
która została na koniec podróży. A potem rzucamy 3k6, aby obliczyć dochód. Wpisujemy wynik, a excel obliczy nam sumę inwestycji przemnożoną przez procentowy dochód po czym odejmie od niego koszta. Gotowe.
Wiem, że czytając brzmi to jako sporo czynności, ale większość wykonuje automat, a pozwala to obliczyć sporo obrotu gospodarczego postaci bez problemu i w 3 minuty.
Tabela 2 to Lewant i Konstantynopol.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tixSQgyapST_kdu_DYjX4fOs6OqvjYwrObQ6ojasn5U/edit?usp=sharing
Oblicza ona trasy z Francji do tych miejsc i opisuje trudne i ryzykowne trasy morskie. Do wyboru mamy szybkie statki żaglowe (50f czyli 10 wozów na jeden, za to tylko 4 tygodnie rzutów) lub mniejsze galery, wolne i mniej pakowne (10f czyli 2 wozy, ale 9 tygodni). Ich ogromnym plusem jest to, że z jedną łajbą na dno nie idzie majątek życia.
Zysk wynosi 3k12%, czyli dużo więcej, ale test wrzuca nam zagrożenie na 40%. Pogoda, choroby, muzułmanie, chrześcijanie, nadnaturalne i różne inne zagrożenia wciąż się opłacają, gdy mówimy o dobrych kwotach inwestycji.
W końcu tabela 3, Mali i dongola. Trudne dzikie miejsca w środku Afryki, można nawet pół mityczne. Tabel stworzona została do skrajnie ryzykownych, mieszanych wypraw dla lubiących ryzyko fanów dużego zysku.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ThMWb-NhXWPr7YR-UBcOXvjGZx5IxMOupkjcj-rRH9s/edit?usp=sharing
Niskie bazowe bezpieczeństwo i 50% ryzyka co tydzień. Za to zysk w zakresie nawet do 96-100%. Jak wszędzie poziom dodatkowego bezpieczeństwa i jego cena powinna być wybrana pod sytuację w grze, ale powinna to być opcja dla ryzykantów.
Czy wyślecie wielbłądy do Mali, kosmiczne frachtowce do Kardasji czy postanowicie policzyć to na pietnastominutówki i wysłać dilerów waszego gandu do dzielnicy sąsiadów, macie możliwość klimatycznie rozliczyć Waszym graczom inwestycje, dać im zdobyć środki czy zaryzykować nadwyżki w prosty, funkcjonalny i wciąż klimatyczny sposób.
W razie problemów czy pytań chętnie pomogę.
ps: jutro zamieszczę materiały na kanałach rpgowych na Fb.
Newsletter z 26 sierpnia -[RPG] 3 lata Ars Magiki oraz Cthulhu kultystami.
Cześć,
Dziś mijają trzy lata od kiedy wraz z Kruczą, Karolem, Maciejem i Pawłem rozpoczeliśmy kampanię systemu rpg Ars Magika. Z czasem dołączył do nas Mrówa. Za kilka tygodni wypadać będzie również nasza setna sesja kampanii, co oznacza jakieś 400 godzin grania.
Ars Magica to system, który rozgrywa się w Mitycznej Europie, w zasadzie średniowiecznej Europie z początku XIII wieku, trochę wyidealizowanej i z nałożoną warstwą nadnaturalną - w pewnym uproszczeniu zakładającą, że istnieje wszystko to w co ludzie wierzyli. Gracze wcielają się w magów i ich sługów. System bardzo polecam, bo choć rozbudowany i skomplikowany (fabularnie i mechanicznie) to jest naprawdę rzetelnie napisany, a nawet nie zawiera błędów historycznych! Postaci w naszym wypadku to młodzi magowie osiedleni świeżo (teraz już przed dekadą) w dalekiem, pustej i śmiertelnie groźnej niekiedy Bretanii.
https://youtu.be/NUMQ3UhtFwo Tu znajdziecie krótkie podosumowanie systemu przez Headbangera.
Póki co przetrwaliśmy jakąś dekadę trudnego czasu wojen domowych, tracąc dwie postaci: młodego rycerza Jakuba granego przez Macieja, który zaliczył twardy zgon i piekło po trudnych pertraktacjach o handel duszami przypadkowych ludzi oraz Scholastykę, młodą magiczną wynalazczynią zatłuczoną przez drzewo w czasie spaceru do lasu. Oboje grają nowymi postaciami. Tej jesieni przygoda zamknie się, wtedy pewnie postaram się o szersze podsumowanie. Póki co za nami:
- 6 postaci
- jakichś 200 rozpisanych npców
- przeszło rozbudowanych 40 lokacji
- 2 spinofowe wyprawy zagraniczne
- 2 tomy kroniki fabularnej
- i nawet nie wiem co jeszcze wymienić…
Kusi mnie by kiedyś coś z tym zrobić. Jednak przetworzenie tego nawet na drobne wyimkowe przygody czy zestawy setowe npców byłby robotą na etat. Jeden już odhaczyłem robiąc je raz.
Tymczasem powoli startuje moja mikrokampania Zewu Cthuhlu, kultystami, na mechanice Delty Green. Członkowie pewnego kultu wyruszają wiosną, latem i jesienią 2020 roku do starego Green Bay w Wyoming by poszukiwać Wielkich Pradawnych Prawd. Podzielony niemal po równo między Demokratów i Republikanów stan, silnie rozrywany pandemią, później wyborami prezydenckimi jesienią jest ciekawym miejscem na taką rozgrywkę. Zachowane elementy najstarszych miast francuskiej ameryki dają wiele ciekawych możliwości, a małe zaludnienie oraz jedenaście zbrojnych milicji, gangów nie licząc dają sporo możliwości. Jest to kampania krótka - na 6-7 czterogodzinnych spotkań. Planuje wypełnić je rekwizytami, podkładem muzycznym i różnymi elementami dodatkowymi. Bohaterki i bohaterowie dzielnie podejmą się infiltracji radykalnej lokalnej szajbozy. Co sądzicie, czy materiały do takiej kampanii uznalibyście za interesujące? A może warto przerobić ją po poprawkach na gotowca?
Krótkie wideo o Green Bay. https://youtu.be/tLZ-Q3i--Ow To nietypowe jak na Amerykę miasto. Ma nawet dobrą komunikację miejską.
ps: Do zapoznania się z systemem i settingiem Delty Green zachęcam wszystkich fanów Cthulhu.
Newsletter z 26 sierpnia -[RPG][Popularnonaukowe] Pierwszy kontakt (Rpgowy i Popularnonaukowy)
Cześć,
wszyscy jesteście zapisani na newsy larpowe, nie będę więc powtarzał części informacji. Zarówno rpgi jak i tematy popularnonaukowe będą wysyłane, gdy będzie jakaś informacja w tym zakresie. Spodziewam się ich rzadziej. Tym razem w ramach wyjątku obydwie te grupy dostaną jedną wspólną wiadomość.
Jeśli chodzi o bieżące nowości z zakresu rpgów jak i kwestii popularnonaukowych, pokrywają się one w dużym stopniu. Składamy właśnie wraz z Hermioną i kilkoma osobami, jako Liveform oraz Fantazjada wnioski grantowe: jeden na przygotowanie szesnastu scenariuszy rgowych, drugi na szesnaście podcastów oraz artykułów.
W założeniu powstać ma w ich ramach szesnaście takich kompletów materiałów opowiadających o konkretnych epizodach i procesach związanych z Polskimi granicami pomiędzy 1477 a 1988 rokiem. Powstawanie społeczności kozackich na ziemiach wokół Dniepru, podróże edukacyjne szlachty w XVII wieku, “dziki zachód” polskich placówek granicznych w 2 RP, ucieczki z PRLu, ale też przemyt i czarny rynek związany z wyjazdami wakacyjnymi w tym okresie. Tematy nie znane bardzo dobrze a dość ciekawe.
W zakresie popularnonaukowym niedługo można spodziewać się kolejnych moich materiałów w ramach kanału Nerdy Nocą. Jak niektórzy z Was mogli widzieć (ah słodkie zasięgi…) na razie znalazły się tam 2 odcinki poświęcone Kuchni Pierwszej Rzeczpospolitej, 1 z 3 części Historycznych systemów pieniężnych oraz Jak działa NATO i UE. Przed nami publikacja 2. i 3. części historii pieniądza: 2. część na temat historii od nowożytności do lat 20. XX wieku oraz 3. część poświęcona wybranym krajom świata: Polsce, Japonii i innym. Następnie zaś trzy części poświęconej Pierwszej Wojnie Światowej na Bliskim Wschodzie.
Cały kanał Nerdy Nocą polecam w ogóle gorąco, zarówno na yt jak i podcasty. Zwłaszcza ich cykle o historii starożytnej oraz o radzieckim programie kosmicznym.
https://www.youtube.com/c/KajaMikoszewska/videos
Rpgowo powoli zmierza do finału moja kampania Ars Magiki. We wrześniu jakoś mniej więcej wypadną nam i 3 lata kampanii i 100 sesji, zapewne powstanie jakiś materiał podsumowujący. Jest to kampania silnie oparta na historii Bretanii w początkach XIII wieku i kusi mnie przygotowanie czegoś na ten temat, ale nie podjąłem jeszcze decyzji.
Jesienią planuje rozpocząć kampanię Zew Cthulhu, kultystami ukrytymi w jednej z amerykańskich milicji na środkowym wschodzie USA. Planuje sporo w niej czerpać z historii. Dajcie znać czy materiały z tych dwóch zagadnień by Was interesowały.
Chyba tyle na razie :)
pozdrawiam
Andrzej